Sen jest niezbędny przy odchudzaniu

Sen jest niezbędny przy odchudzaniu

Oto kolejna mniej znana informacja na temat odchudzania – żeby móc się odchudzać, trzeba się wysypiać.

Ostatnio zainteresowałem się wpływem snu na odchudzanie, ponieważ sam zacząłem zauważać jego wpływ. Przez ostatnie półtora tygodnia gościłem u siebie swojego brata (tu też wytłumaczenie braku postów w ostatnim czasie). Przez ten czas udało na się postawić na głowie mój w miarę uregulowany tryb życia. Piwko, nocne rozmowy, puby, zwiedzanie itp. Podsumowując, przez cały ten czas nie było dnia w którym spałbym dłużej niż 6 godzin, zbliżając się raczej do 5ciu.

Na efekty nie musiałem długo czekać. Już po kilku dniach, zaczął dręczyć mnie niepohamowany apetyt na słodycze, mięso, bułki.. w zasadzie na wszystko. Mogę szczerze powiedzieć, że ostatni czas był absolutnie najgorszym od czasu, gdy rozpocząłem odchudzanie. Chciałbym nawet zwalić na brata, ale nie mogę - naprawdę wspierał mnie w odchudzaniu. Siadłem więc w końcu i poczytałem. Oto co się okazało:

Gdy jesteś niewyspany, twój apetyt rośnie

Każdy z was doświadczył prawdopodobnie tego niezaspokojonego łaknienia gdy był niewyspany. Cokolwiek byś zjadł, i tak nie czujesz się syty. Otóż jest na to wyjaśnienie medyczne.

Brak snu powoduje produkcję hormonu apetytu

U człowieka i wielu innych organizmów za uczucie głodu i sytości odpowiadają hormony leptyna i grelina. Są one hormonami przeciwstawnymi:

  • Leptyna produkowana jest w komórkach tłuszczowych. Jej wysoki poziom powoduje brak apetytu. Poziom leptyny we krwi jest proporcjonalny do ilości tłuszczu.

  • Grelina jest produkowana w żołądku. Wydzielana jest głównie w sytuacjach, gdy żołądek jest pusty. Powoduje ona wzrost apetytu.

Hormony te mają za zadanie informować nas kiedy powinniśmy coś zjeść a kiedy nie. Okazuje się jednak, że w przypadku zaburzeń snu lub niewyspania, zaczynają one działać niepoprawnie. U osób śpiących niewystarczająco obserwuje się bowiem spadek poziomu leptyny oraz wzrost poziomu greliny. Powoduje to znaczący wzrost apetytu i uczucie głodu nawet zaraz po posiłku. Osoby niewyspane jedzą więcej.

Leptyna, a insulina

Dodatkowo warto wiedzieć, że leptyna wpływa również na poziom insuliny powodując obniżenie jej poziomu. Jeżeli więc nie wyśpimy się i poziom leptyny jest u nas obniżony podwyższa się nam poziom insuliny. Nie tylko czujemy więc większy apetyt, ale z powodu podniesionego poziomu insuliny, znacznie skuteczniej odkłada się u nas tkanka tłuszczowa (zainteresowanych działaniem insuliny zapraszam do postu o indeksie glikemicznym). Wynika z tego, że osoby niewyspane jedzą więcej oraz znacznie łatwiej magazynuje się u nich tkanka tłuszczowa.

Wnioski

Wniosek jest jeden i prosty jak drut. O dziś wysypiamy się codziennie. Będzie nam znacznie łatwiej zachować szczupłą sylwetkę. Jeśli dodamy do tego lepszy humor i więcej energii, to ta godzinka czy dwie dodatkowego snu, zwrócą nam się z nawiązką. O dziś - minimum 7 godzin snu.

Pozdrawiam,

Krzyś który dziś się wyśpi.

Komentarze

Portret użytkownika Ada

Idę spać. Brannoc

Portret użytkownika julia

A jaką masz radę Krzysiu dla świerzo upieczonych mam, szukających sposobu aby się wyspać i jeszcze przy okazji obrobić z maleństwem i setkami różnych innych rzeczy??? Czekam na odpowiedż, niekoniecznie na rozwiązanie tego problemu, bo może chociaż troszkę poprawisz mi humor. Na razie żyję nadzieją że może za dwa lata się wyśpię....

Portret użytkownika stazyjka

ja cie julio pociesze ze nie musisz czekac az dwa lata ja mam juz dwojke dzieci i od keidy pierwsze skonczylo 8 miesiecy a drugie 6 moglam spac normalnie a w domu robilam podczas ich drzemek w dzien 5 godzin wystarczy aby dom obrobic a wieczorem od 20 jest czas dla siebie i na wyspanie sie zycze wytrwalosci

Portret użytkownika Maciej

Julia Po pierwsze to gratuluję Ci jako świeżo upieczonej mamie :)

Po drugie, to niestety podobno mamy śpią tylko wtedy kiedy śpi maleństwo, więc chyba nie będę Ci mógł nic poradzić. Nie zrażaj się jednak i pamiętaj, że sen to tylko jeden ze 'składników' odchudzania. Zdrowe odżywianie i ruch to dwa inne również ważne, a nawet ważniejsze.

Życzę Ci jak najwięcej wesołych chwil z Twoja pociechą.

Portret użytkownika Monia

kurcez dobrze ze tutaj zajżałam :: boo własnie ja zamierzam biegac rano np (5.00) , ii wieczorem , koło 21.00/22.00, poniewaz jeszcze chodze do szkoły ii mam nauke :(- ii czy np jak bede szła spac po 22.00 wstawac koło 5.00 too zle wpłynie to na moj organizm ??? bo wczesniej napewno nie znajde czasu :( prosze pomóżcie :

Portret użytkownika Marlena

Święta prawda, to dlatego w wakacje chudnę średnio 7-8kg prowadząc przy tym o wiele mniej aktywny tryb życia. W ciągu roku szkolnego śpię po 5-6 h bo studia, praca itd. A poza tym zauważyłam, że jak jestem niewyspana to jestem straaasznie rozdrażniona i zła :) Czyli warto się wysypiać dla dobra swojego i innych :) ehhh, jak dobrze, że tu zajzałam, już teraz wiem o co chodzi:)

Portret użytkownika non

Niestety nie każdy ,może sie wysypiać:/ studia, praca dom... heh troche za dużo tego, ale jeszcze tylko cztery lata;]...

Portret użytkownika Nina

hmm...a co zrobic z apetytem nocnym? czasami mam tak , ze budze sie w nocy i mam niepohamowany apetyt na cos do jedzenia...oczywiscie nie ma mowy o warzywkach czy owocach..najczesciej jest to czekolada. Dlaczego dzieje sie tak ,ze mimo tego , ze mam pelny zoladek budze sie w nocy i odczuwam cos w rodzaju glodu?

Portret użytkownika Pawel_Ilawa

Nina ja miałem podobnie ;) Już Tobie pisze jak poradziłem sobie z tym problemem :) tez budziłem się w nocy i miałem chęć a to na jakąś czekoladke a to na inne słodkości :) Rozwiązałem to w ten sposób że jak już zajrzałem do lodówki to stała tam zawsze zimniutka szklanka wody :) wypijałem ją i tak kilka razy...i za 4 razem już jak wstałem to nie zajrzałem do lodówki ;)Może i trochę ekstrawaganckie rozwiązanie natomiast mnie pomogło i teraz nawet jak wstaje to nie zaglądam :)

Pozdrawiam, Paweł

Portret użytkownika Myszkin

To zależy od organizmu!!! U mnie jest odwrotnie! Wycieńczenie organizmu spowodowane niewyspaniem powoduje, że chudnę w zastraszającym tempie! W okresie, gdy dobrze się wysypiałem, byłem wypoczęty, byłem okrągły na twarzy jak bania, teraz jestem cigle niewyspany, aż we łbie mi się kręci i mam zapadnięte policzki jak szkieletor! Moja recepta na odchudzanie? Przez jakiś czas być ciągle niewyspanym, ale tak niewyspanym, aż dostanie się gorączki. Ja w takim przypadku tracę 5 kg na tydzień!!!

Portret użytkownika Joanna

A ja często pracuję na nockach...ehhh nie jest latwo...organizm i metabolizm rozregulowany,dziś drugi dzień odchudzania i nocka przede mna...wezme ogórka ze soba i jogurt naturalny...pozdrawiam

...jestem wielka hehe:)

 

Portret użytkownika Grzegorz

Jeżeli pracujesz często na nocki dobra się odwraca i śpisz dużo w ciągu dnia - w takiej sytuacji nie możesz ograniczać jedzenia, ponieważ ogórek i jogurt to za mało. Nie powinno się jeść w nocy przed spaniem, jeżeli pracujesz to co innego - powinnaś mieć energię.

Portret użytkownika Joanna

Dzięki Grzegorz za odp,właśnie to jest ten problem.Pracuję po 12 godz,Nocki mam 2,3-4 w tygodniu.Pracuję różnie.Po nocce śpię 4 godz, potem nie chce mi się jeść,dopiero na wieczór przychodzi wilczy głód.Mam całkowicie rozregulowany organizm i dlatego trudno jest mi się zdyscyplinować.

...jestem wielka hehe:)

 

Portret użytkownika KachaLubiCiacha

Prawda!

Komentuj

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.