Pieczywo i inne produkty pełnoziarniste

Pieczywo i inne produkty pełnoziarniste

Co to jest produkt pełnoziarnisty?

Pełnoziarniste oznacza, że mąka używana do wypieku pieczywa robiona jest z całych ziaren zboża, a więc jąder, kiełków i łusek – w efekcie mąka staje się pełnoziarnista. Wszystkie produkty powstałe przy użyciu mąki pełnoziarnistej są powszechnie uważane za jedne z najzdrowszych produktów spożywczych dostępnych obecnie na rynku.

Zewnętrzna warstwa używanego do robienia mąki ziarna jest bogatsza w błonnik, witaminy i minerały i dzięki temu jest ona zdrowsza od zwyczajnej mąki białej, która powstaje z samego wnętrza ziarna. Produkty pełnoziarniste mają wiele zalet zdrowotnych, m.in.:

  • regulują działanie układu trawiennego,
  • wspomagają odchudzanie,
  • wspomagają serce,
  • pomagają osobom chorym na cukrzycę.

Bardzo ważny jest błonnik, który wywołuje wiele korzystnych efektów fizjologicznych:

  • zwalnia szybkość jedzenia,
  • ułatwia pracę jelit,
  • wiąże i usuwa z organizmu zbędne lub szkodliwe substancje,
  • wiąże i usuwa z organizmu część zawartego w pożywieniu tłuszczu.

Mąkę pełnoziarnistą można produkować z owsa lub pszenicy, ale najlepsza i najzdrowsza jest mąka produkowana z żyta, które zawiera dużo składników odżywczych. Żyto zawiera duże ilości błonnika, białka, witamin, minerałów, substancji bioaktywnych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Pełnoziarniste produkty żytnie zawierają także niski poziom tłuszczu.

Produkty pełnoziarniste w codziennej diecie

Produkty pełnoziarniste są podstawowym elementem codziennej diety bardzo wielu osób, które się odchudzają. Powodują one dłuższe uczucie sytości, a także regulują działanie układu pokarmowego, co wpływa nie tylko na lepsze trawienie, ale także na dobre samopoczucie – serio. Istnieją różne pełnoziarniste produkty spożywcze, takie jak chociażby makaron pełnoziarnisty, jednak najpopularniejsze i najbardziej powszechne jest pieczywo pełnoziarniste.

Warto odstawić biały chleb i przerzucić się na ciemne i pełnoziarniste pieczywo, a także pieczywo chrupkie, które sprawdza się podczas robienia kanapek równie dobrze co biały chleb, a nawet lepiej, ponieważ do wyboru mamy wiele jego odmian w różnych smakach. Warto częściej sięgać po produkty pełnoziarniste, ponieważ są one zdrowsze, lepsze dla naszego organizmu, a ponadto pomagają podczas odchudzania.

Pieczywo chrupkie i lekkie

Jeżeli chodzi o pieczywo pełnoziarniste, do wyboru mamy dwa jego rodzaje, które doskonale spełniają swoje zadanie. Pieczywo chrupkie wypieka się z ciasta powstałego z mąki i wody. Pieczywo chrupkie dzieli się na dwie kategorie – pieczywo bez dodatku drożdży, które jest cienkie i kruche, oraz pieczywo z drożdżami. Pieczywo chrupkie z dodatkiem drożdży jest grubsze i twardsze.

Z kolei pieczywo lekkie wytwarza się pod wpływem bardzo wysokiej temperatury i ciśnienia (proces ekstruzji). Kromki takiego pieczywa są bardzo lekkie i delikatne, a można dostać je w wielu odmianach, są to m.in. żytnie, pszenne i ryżowe. Oba rodzaje pieczywa są lekkie i niskokaloryczne, dzięki czemu nadają się do robienia dietetycznych, zdrowych kanapek, ale świetnie sprawdzają się jako przekąska między posiłkami.

Komentarze

Portret użytkownika Melancholia

Ja mimo wszystko mam wciąż wątpliwości co do lekkiego pieczywa. Pamiętam tylko tyle, że jak dorzuciłam go do diety to skończyło się na zjadaniu wielu kromek z masłem (które są pyszne), więc na razie wolę go nie kupować. Jednak zwykły ciemny chleb, faktycznie jest świetny. Nie przepadam za chlebem z rodzaju fitness, który ma mało kalorii i jest z pewnością zdrowy, jednakże średnio pdpasowuje mi smakowo. Jednakże człowiek na diecie zaczyna doceniać wszystkie produkty :) Dziękuję za artykuł ^^

Portret użytkownika Anonim

Hey tez nie cierpie tego chrupkiego. Jak mam go jesc to wtedy faktycznie czuje sie jak na diecie-a ja poprostu chcem jesc zdrowo i przede wszystkim smacznie! Uwielbiam za to chleb ciemny razowy z ziarnami, pestkami itp z serkiem filadelphia i ze swiezym pomidorkiem.

Portret użytkownika marzena_27

Niestety to chrupkie - ale takie lekkie(jak z papieru) ma mało kalorii, ale nigdy nie moge sie pochamowac co do ilości, a jak zjem 5 kromek takiego chleba to jakbym zjadła zwykła białą bułke, bezsensu.

Ale pełnoziarniste i razowe, jak najbardziej(tez mają dużo kcl więc trzeba uważać).

Komentuj

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.