Soki owocowe i warzywne

Soki owocowe i warzywne

Soki są zdrowe, mają ładny kolor i dobrze smakują. Najlepsze soki mogą dostarczyć bardzo wielu witamin. Kiedy jesteś na diecie i nie jesz tylko wybrane rzeczy, może brakować ci wartościowych witamin i minerałów. Picie soków jest jednym ze sposobów na ich uzupełnienie. Nie wszystkie soki są jednak tak zdrowe jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka, a wiele z nich, zwłaszcza słodzone napoje o smaku owoców są przesłodzonymi bombami kalorycznymi.

Co kryje się w soku?

Naturalne soki zawierają mnóstwo witamin oraz przeciwutleniaczy chroniących organizm i jest to niezaprzeczalny fakt. Musisz jednak pamiętać, że naturalny sok często zawiera w sobie duże ilości cukru i kalorii (szklanka naturalnego soku jabłkowego ma w sobie tyle samo cukru co batonik czekoladowy!). Eksperci zalecają picie 1-2 szklanek naturalnego soku owocowego dziennie. Jeśli nie chcesz lub nie możesz robić soków, możesz zawsze kupić niskokaloryczne soki w kartonikach, które dostępne są w każdym sklepie. Pamiętaj tylko, żeby były to soki naturalne, nie słodzone.

Jeżeli masz wątpliwości co do soków owocowych, pij soki warzywne. Tutaj nie ma żadnych ale, czy przeciw. Soki warzywne są zdrowe i niskokaloryczne. Kropka.

Owocowe

Większość ludzi woli jednak soki owocowe. Są one smaczniejsze i jesteśmy do nich bardziej przyzwyczajeni już od dziecka. Jeżeli chcesz pić soki owocowe, przeczytaj co nieco na ich temat i sprawdź, które z nich są najlepsze i dlaczego:

  • Sok z pomarańczy - Sok pomarańczowy jest wypchany po brzegi witaminą C, która zapewnia wzmocnienie układu odpornościowego. Poza tym sok zawiera wapno i witaminę D, które wzmacniają kości – w dodatku witamina D pomaga podczas odchudzania. Niesłodzony sok pomarańczowy ma mniej kalorii niż np. sok z jagód lub winogron. Minusem jest jednak fakt, że sok pomarańczowy ma mniej przeciwutleniaczy.

  • Sok z wiśni - Sok zapewnia sporą dawkę przeciwutleniaczy, a poza tym posiada właściwości przeciwzapalne. Picie soku przed i po ćwiczeniach fizycznych pozwala na zmniejszenie bólu mięśni i zakwasów. Dla osób aktywnych, chcących spalać kalorie poprzez ćwiczenia jest to pozycja obowiązkowa.

  • Sok z żurawiny - Zawiera dużą ilość witaminy C, która jest niezbędna dla poprawnego działania układu odpornościowego. Szklanka niesłodzonego soku zawiera niewiele kalorii (około 40 kcal). 

  • Sok z jagód - Substancje zawarte w jagodach wpływają na polepszenie pracy mózgu, w tym poprawę pamięci. Sok poprawia ponadto pracę jelit, co przydaje się zwłaszcza na początku diety, kiedy oczyszczamy organizm. Jagody zawierają witaminy B1, B2, B6 i E. 

  • Sok z granatów - Zapewnia bogatą dawkę przeciwutleniaczy, które wzmacniają funkcjonowanie mózgu i obniżają ryzyko zachorowania na raka. Jest jednak haczyk – sok z granatów zawiera bardzo duże ilości cukru i kalorii, dlatego najlepiej ograniczyć się do jednej szklanki dziennie.

Warzywne

Najzdrowsze są jednak soki z warzyw. Nie każdy je lubi, nie można jednak nie zgodzić się z lekarzami i deitetykami. Niezależnie od wybranych warzyw sok jest zazwyczaj bardzo gęsty i smakuje zupełnie inaczej niż soki owocowe. Warto się jednak do soku z warzyw przekonać, ponieważ jego picie jest doskonałym sposobem na dodanie bardzo wartościowych składników odżywczych do codziennej diety, a to nie wszystko. Gęsty, miąższowy sok zawiera mnóstwo błonnika, dzięki czemu zapewnia sytość – jest to świetne narzędzie dla osób na diecie.

Najlepsze w sokach z warzyw jest to, że nie ma w nich żadnego haczyka, żadnej pułapki, na którą należałoby uważać. Sok z warzyw jest zdrowy i już – ma o wiele mniej cukru i mniej kalorii niż przeciętny sok owocowy.

Komentarze

Komentuj

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.